Levensechte pandadroom in Chengdu – “Het is heel ontspannend om naar ze te kijken”

Dragon Boat Festival, een vurige strijd
Dragon Boat Festival: Een vurige strijd
30 mei 2017
Bella, zumba way of life
Being Bella, a zumba way of life
16 juni 2017

Tripje naar Chengdu

Vrij regelmatig maken de medewerkers van We R Asia een tripje naar ons kantoor in Dongguan, China. Om te werken uiteraard. Maar toch is het mooi meegenomen: voor je werk naar de andere kant van de wereld vliegen. En het is al helemaal geweldig als je daar vervolgens nog een paar dagen vakantie aan vast mag plakken om bijvoorbeeld de reuzenpanda’s te bekijken in Chengdu. Dit keer was het opnieuw de beurt van onze collega Sam. Hij vertelt over alweer zijn vijfde reis richting het verre oosten.

The job comes first

Sam van der Heijden is binnen We R Asia verantwoordelijk voor de merchandise opdrachten en tevens projectmanager voor het Menne Instituut; één van onze klanten die cursussen en rekenmaterialen biedt in het rekenoefenprogramma Met Sprongen Vooruit voor de basisschool. Als eenmaal het project in gang is gezet, en leveranciers in China aan de slag gaan met de productie van de rekenboxen van het Menne Instituut, is de controle van de kwaliteit van de oplage van groot belang. Daarnaast is contact houden met de leverancier een kernactiviteit die de productie en de kwaliteit daarvan stimuleert. Dit is zijn de belangrijkste redenen dat Sam eind april 2017 op het vliegtuig is gestapt naar China. Voor een bezoekje aan de leveranciers die de producties van het Menne Instituut uitvoeren. En natuurlijk ook voor de controle van andere lopende projecten binnen We R Asia.

Een Nederlands gezicht in het verre Oosten is daarnaast fijn voor stagiaire Anna, die al bijna 5 maanden in Dongguan vertoeft. Real-life begeleiding om Anna verder op weg te helpen is daarom één van de taken die zo’n zakenreis met zich meebrengt. “Daarnaast probeer ik de Chinese collega’s te ondersteunen en te voorzien van informatie,” aldus Sam.

Sam is inmiddels al een aantal keer naar Dongguan afgereisd, waar hij al veel gezien en ervaren heeft. De productieprocessen gaan doorgaans goed. “Maar het komt wel eens voor dat een product aangepast of zelfs afgekeurd dient te worden. Zo ook deze keer. Inmiddels heb ik al wat ervaring met de leveranciers en kennis betreffende de kwaliteitseisen van mijn klanten, dus in goed overleg met het team heb ik alles in goede banen kunnen leiden,” vertelt Sam.  “Een trip naar China is een geweldige ervaring en elke keer weer erg leerzaam, maar het is ook ontzettend hard werken omdat ook de klanten in Europa op de hoogte gesteld moeten worden van de laatste updates omtrent hun projecten.”

Tijd voor vakantie in Chengdu

Een drukke werktrip dus. Tijd om het vliegtuig te pakken, even te ontspannen tijdens een paar dagen vakantie, met als bestemming Chengdu. Op zaterdagmiddag kwam Sam hier aan met de bus. De stad Chengdu is een walhalla voor elke reiziger. De oud Chinese bebouwing in combinatie met moderne westerse torens, bewoond door 4,52 miljoen mensen op 12.000 km2, maken de stad divers en verrassend.“Het is een grote stad, maar de sfeer is toch erg relaxed,” zegt Sam. En dat is niet onopgemerkt gebleven bij ons westerlingen: “In het hostel waar ik verbleef zaten veel Chinezen. Maar ook een aantal westerse backpackers. Dat was eigenlijk heel fijn, om contact te hebben met westerlingen. Een clubje van 4 westerlingen en voor de rest Chinezen; zo gingen we op pad.”

Chengdu

Zaterdagavond: Slenteravondje

“Met de mensen die ik had ontmoet in het hostel gingen we naar Jinlistreet. Dit is een heel bekende straat in Chengdu met typisch Chinese gebouwen, veel winkels en streetfood. Er hing ook echt een typisch Chinees sfeertje. De Chinese massa, de geur van streetfood: het gaf een pretpark idee, maar dan zonder attracties. Het was druk, maar niet chaotisch. We hebben er een heerlijk slenteravondje van gemaakt.”

Jinglistreet

Zondag: Uit een goud hart

“Tijdens de busrit van het vliegtuig naar de aankomsthal in Chengdu raakte ik aan de praat met een Chinese vrouw. Ze was erg behulpzaam en gastvrij en hielp me op weg naar de bus die me naar mijn hostel zou brengen. Zoals zoveel Chinezen doen, vroeg ze of ze mij op WeChat (de Chinese versie van WhatsApp) mocht toevoegen. De dag erna stuurde ze me dan ook een berichtje, of ik het leuk zou vinden als ze me de stad liet zien. Een tour van een local, dat mag je natuurlijk nooit afslaan. En dus ging ik met haar op pad,” zegt Sam. Grote Chinese steden, zoals Chengdu, zijn ingesteld op dit soort toerisme en hebben een bijzonder fietsensysteem. Overal waar je kijkt in stad staan fietsen die je kunt huren. Met een App kun je voor omgerekend ongeveer 20 Eurocent zo’n fiets openen. Samen met de attente dame heeft Sam al fietsend het centrum van Chengdu bekeken. “Als afsluiter gingen we nog uit eten. Chengdu staat in China bekend om het pittige eten en ik heb al behoorlijk pittige gerechten op in China. Uit voorzorg bestelde ik daarom een mild gerecht, maar na een paar happen stond mijn mond alsnog in vuur en vlam. Met mijn Indische roots dacht ik dat ik wel wat gewend was, maar dit was wel bizar. Of het wel lekker was? Nee, door de pittigheid heb ik nog niet eens de smaak kunnen proeven!

Zondagavond: Face-changing opera

“De avond werd weer ingevuld met het gezelschap van de mensen die ik had ontmoet in het hostel. We gingen naar een typisch Sichuanse opera. Ik was nog nooit naar een opera geweest en ging dan ook zonder verwachtingen naar de voorstelling toe. Met de ontzettend snel wisselende maskers, dans, vuur, water, zang en lasers was het een heel spektakel. Ik had het niet verwacht, maar heb echt een ontzettend leuke avond gehad.”

Maandag: Eat, sleep, eat, repeat

Maandag, rustdag. In theorie dan. Want op deze specifieke maandag gold dit voor de Chinezen niet. En ook niet voor Sam. Voor de panda’s daarentegen is elke dag een rustdag. “Het was labourday in China, dus iedereen was vrij. Ik ging met een Franse jongen uit het hostel naar het Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding. Door de verwachtte drukte besloten we om al vroeg in de ochtend te gaan zodat we ’s ochtends om 08:00 in het park waren. We hadden namelijk gehoord dat de panda’s tijdens hun ontbijt het meest actief zijn, want het enige wat panda’s over het algemeen doen is eten en slapen. Het zijn eigenlijk heel luie beesten. Daarnaast was natuurlijk mooi meegenomen dat het rustig was in het park rond die tijd,” zegt Sam. “De panda’s waren inderdaad heel actief toen we ’s ochtends aankwamen. Dat is het toch het leukste, als ze bezig zijn. Na 10:00 uur werd het al snel heel druk in het park. Hordes aan Chinezen stonden voor de verblijven, die de panda’s door de enorme zoomlenzen van hun camera bekeken. Eigenlijk zoals je dat kent van Chinezen. Ondanks dat het zo druk was, merkten we dat niet direct door de ruime opzet van het park.” Volgens Sam hebben de panda’s een therapeutische effect. “Het was gek genoeg heel ontspannend om naar te kijken.”

Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding

Al eerder publiceerden we een artikel over reuzenpanda’s in de Chinese pandareservaten. Ook al kun je er reuzenpanda’s en rode panda’s bekijken, het is geen dierentuin. Het centrum is namelijk groots opgezet, zodat de panda’s meer dan genoeg ruimte hebben in het nagebootste wild. De fokcentra rondom Chengdu hebben als kerndoel het onderzoeken van de panda’s omdat ze uitstervende zijn. “Er bestaan nog wel panda’s in het wild rondom Chengdu, maar door de ontwikkeling en bebouwing van de mens vervaagd het leefgebied van de panda’s. En aangezien ze maar een schamele 3-5 dagen in het jaar(!) vruchtbaar zijn gaat de voorplanting niet altijd van z’n leien dakje,” zegt Sam. “De reservaten heb ik overigens niet als zielig beschouwd. De centra zijn netjes en professioneel, met goede verzorging voor de panda’s en veel pandaruimte. In deze semi-gevangenschap worden ze zelfs ouder dan in het wild.” Ondanks de bedreiging tot uitsterven worden de reuzenpanda’s ‘uitgeleend’ aan verschillende landen. “In het museum hing een wereldkaart waar alle steden waren uitgelicht waaraan de panda’s zijn uitgeleverd. Ik schat dat het zo’n 20 steden zijn. Dat klinkt niet veel, maar voor het totaal aantal reuzenpanda’s dat er in totaal nog bestaan zijn dit relatief veel uitleningen.”

Dinsdag: “Die trein heb ik gemist”

Vele reisbureaus geven het aan: ga de grote boeddha van Leshan bekijken. Dit kunstwerk bestaat uit een enorme boeddha van 71 meter hoog, uitgebeiteld uit de rode bergsteen van de heuvel Lingyuan, die waakt over de scheepvaart die op dat exacte punt samenkomt in een knooppunt vanuit drie rivieren. Ongeveer 130 kilometer ten zuiden van Chengdu gelegen is deze bezienswaardigheid via de trein bereikbaar. Ten minste, als je op tijd op het treinstation bent. “Dinsdagochtend, na de nationale feestdagen, is blijkbaar een standaard terugreis dag in China. Ik kwam ruim een half uur voor vertrek van de trein naar Leshan aan op het station. Online had ik al mijn kaartje gekocht, maar moest deze wel nog ophalen bij een van de loketten op het station. Eén blik op de enorme rij voor het loket zei me direct dat dit bij lange na niet genoeg tijd was. Mijn Franse medereiziger had zijn kaartje al van te voren weten te bemachtigen. Ik zei tegen hem dat hij maar alvast de trein in moest stappen en als ik het zou redden, zouden we elkaar daar wel zien. Pogingen om te vragen of ik voor mocht gaan bleken niet voldoende, waardoor ik helaas de trein heb gemist.” De zon kwam gelukkig vriendelijk door de wolken, en er was nog genoeg tijd voor Sam om de stad te bekijken. “Omdat ik toch genoeg tijd had besloot ik naar ‘People’s Park’ te gaan, een stadspark waar toeristen en de lokale bevolking samenkomen om te genieten van de rust. People’s Park is één van de zeldzame plekken waar men niet constant bezig is met telefoons of tablets. Hier spelen mensen met ouderwetse kaart- en bordspellen.”

People's Park

People’s Park

“’s Avonds wilde ik graag naar de Anshun brug om daar een paar mooie foto’s te maken. Onder het genot van een heerlijke maaltijd, had ik het beste uitzicht op de brug en zag ik langzaamaan hoe de brug verlichtte en hoe magisch mooi het spiegelbeeld in het water zich vormde.”

Anshan Bridge

Woensdag: Eat, sleep, eat… Repeat!

Een andere dag naar de grote boeddha gaan ging helaas ook niet. “Ik had nog maar één dag daarna, en deze dag zou heel bewolkt worden en werd er veel regen voorspeld. Dan kan je de boeddha bijna niet zien. In plaats daarvan ben ik mijn laatste dag gewoon weer lekker naar de panda’s gegaan. Die dag was het rustig en heb ik ontzettend mooi beeldmateriaal kunnen schieten voor een vlog. Zodra deze vlog klaar is, zal deze hier ook worden gepubliceerd zodat iedereen kan nagenieten van de mooie dagen die ik in Chengdu heb gehad.”